Omgeving Amstelstation

Presentatie project Amstelstation aan lokale media (AT5)

Het gebied rond het Amstelstation in Amsterdam maakt een metamorfose door. Een ingrijpende stedelijke herstructurering leidt tot een hoogwaardige stationsomgeving met nieuw bus- en tramstation, verlegging van wegen en rotondes, nieuwe fietsparkeergarage, nieuwe woningen, winkels en kantoren. Een groot project dat jaren in beslag neemt. En dat in een heel druk gebied met veel verkeer, dat optimaal moet blijven functioneren.

Ons bureau vult hier al geruime tijd namens gemeente Amsterdam en ProRail het omgevingsmanagement in. Met veel afstemming en communicatie, zowel binnen de diverse projecten, als daarbuiten met bewoners, reizigers en belanghebbenden als omringende bedrijven, NS en GVB.

Daarbij gaat het soms om heel praktische zaken zoals maatregelen voor kwetsbare voetgangers, soms ook om goed onderbouwde procesmatige afspraken, zoals het opstellen en afstemmen van een BLVC-kader, het ontwerpen van tijdelijke maatregelen of een Faseringsplan met bouwlogistiek.

Positieve ervaring hebben we opgedaan met de opzet van een Beheergroep (een klankbordgroep van bewoners ondernemers) die gedurende het hele project frequent onder onze leiding bij elkaar komt om maatregelen te bespreken en indien nodig bij te stellen.

Presentatie project Amstelstation aan lokale media (AT5)

Fasering en bouwlogistiek

Naast omgevingsmanagement levert ons bureau bij het project ook technische projectleiding en de uitwerking van de fasering en bouwlogistiek. Omdat de stationsomgeving optimaal moet blijven functioneren tijdens de jarenlange werkzaamheden in de directe omgeving, is het van groot belang een goed uitgewerkt plan op te stellen met tijdelijke maatregelen, bouwfasering, omleidingsroutes voor het normale verkeer (voetgangers, fietsers, auto's, bussen en trams) en het bouwverkeer. Ook de inpassing van bouwterrein is in zo'n stedelijke omgeving een puzzel. Bij de afweging en uiteindelijke vaststelling van de oplossingen komen veel partijen kijken. Binnen de projectorganisatie zijn dat bijvoorbeeld aannemers en co-producenten zoals GVB, NS en ProRail, buiten het project zijn dat bewoners en bedrijven in het gebied, Stadsregie, politie, verkeerstactiek en platforms als Amsterdam Bereikbaar.

Tekening bouwfasering Amstelstation - Julianaplein

Omgevingsmanagement en communicatie

Goed omgevingsmanagement vraagt om goede communicatie en omgekeerd. Eigenlijk is het een onlosmakelijke tandem. In de omgeving van het Amstelstation steken we hier veel energie in. De samenwerking met de communicatie-adviseurs is intensief en optimaal. Als omgevingsmanager communiceer je zelf ook voortdurend. Bijvoorbeeld via een beheergroep, de website, via interviews met kranten of lokale omroep. We werken graag met een "integrale communicatie matrix". Daarin worden alle in te zetten communicatiemiddelen gekoppeld aan de planning en stappen in de projectfasering en helder toebedeeld aan partijen. Daarmee ligt ook bij incidenten en tegenvallers de taakverdeling goed vast en kan snel en eenduidig worden gecommuniceerd.

Tekening tijdelijke omleiding Prins Bernhardplein - Amstelstation -Julianaplein