Omgevingsmanagement projecten trein en metro
In 2020 voert ProRail en GVB grootschalige werkzaamheden uit op diverse plekken op het traject Bijlmer Arena - Amstelstation - Muiderpoort. Dit met een gecombineerde 16-daagse buitendienststelling in de zomer. Wij leveren in opdracht van ProRail het omgevingsmanagement en samen met het projectteam de coördinatie van reizigerscommunicatie, projectcommunicatie en omgevingscommunicatie.
De gevolgen voor reizigers door tijdens de stremming waren groot. Van 14 tot 30 juli reden er geen treinen tussen de stations Bijlmer - ArenA en Amsterdam Centraal. Ook was er geen metroverkeer vanaf station Amstel in zuidelijke richting. Reizigers moesten daardoor een vervangende bus pakken of konden omrijden. In totaal ging het om 180.000 getroffen reizigers per dag. Om dat op te vangen zette het GVB meer dan 30 bussen per uur in, op verschillende routes. NS zette extra treinen in tussen Utrecht CS en Amsterdam-Zuid. Een hele klus om te organiseren en om tijdelijk in te passen. Dat het overlast en meer reistijd opleverde voor veel reizigers was duidelijk. Reizigerscommunicatie was dus heel belangrijk.
Toch is er voor gekozen om de werkzaamheden gelijktijdig uit te voeren, juist om de overlast te beperken. Nu duurde de stremming 16 dagen. Als de werkzaamheden los van elkaar waren gepland zouden er ruim twintig verschillende buitendienstellingen van een weekeinde nodig zijn geweest en die zouden moeten worden uitgesmeerd over drie jaar.
Onderdoorgang Amstelstroomlaan
Grootste klus tijdens de buitendienststelling was de aanleg van een nieuwe onderdoorgang bij de Amstelstroomlaan naar de nieuw te bouwen woonwijk Bajeskwartier. De aannemer had in de aanloop naar de 16-daagse al maanden gewerkt aan de nieuwe tunnelmoten. Tijdens de 16-daagse werden in totaal 9 sporen verwijderd, het talud afgegraven, funderingspalen aangebracht, de moten op hun plek geschoven en de sporen weer hersteld. Momenteel wordt de onderdoorgang verder afgewerkt. In nauwe samenspraak met de communicatie-adviseur van de gemeente verzorgen wij de omgevingscommunicatie en het omgevingsmanagement.
Perrontrap Amstelstation
Op het Amstelstation werd tijdens de 16-daagse de ruwbouw uitgevoerd van een extra perrontrap. Gelijktijdig werden de perrons vernieuwd. Een lastige klus door de beperkte werkruimte, omdat alles onder de bestaande perronkap moest plaatsvinden, terwijl op het naastgelegen spoor de pendeldienst van de metro tussen Centraal Station en Amstel bleef rijden. Passen en meten dus. In de komende maanden wordt de trap verder afgewerkt, terwijl treinen en metro's weer rijden. Samen met de communicatie-adviseur van ProRail verzorgen wij de omgevingscommunicatie en het omgevingsmanagement.
Wissels en seinen Muiderpoort
Een van de projecten tijdens de 16-daagse was het aanbrengen van extra wissels en seinen bij station Muiderpoort, in combinatie met onderhoud- en vervangingswerk aan diverse spoorbruggen. Dit leverde de nodige hinder voor omwonenden op, door de werkzaamheden zelf, maar ook door het intensieve gebruik van 'railinzetplaatsen' (plekken waar vrachtverkeer naar de spoordijk kan komen). Wij verzorgden het omgevingsmanagement, in afstemming met de communicatie door ProRail.
Reizigerscommunicatie
Omdat zoveel reizigers werden geraakt door de werkzaamheden, is fors ingezet op reizigerscommunicatie. In voorbereidende maanden is in afstemming tussen alle partijen een organisatie op poten gezet. NS en GVB regelden de communicatie naar hun eigen reizigers, bijvoorbeeld via reizigers-apps. Routing en signing en tijdelijke voorzieningen op de stations waren ook een belangrijke maatregel. De inzet van tientallen stewards op de (bus)stations, in combinatie met goed geïnstrueerde buschauffeurs, maakten het verhaal compleet. Als omgevingsmanager waren wij deel van dit brede communicatie-team. Ook presenteerden we project- en reizigersinformatie voor lokale media, zoals AT5.
Coördinatie en regie
Bij een dergelijke grote en complexe klus is goede coördinatie en regie van groot belang. Dat begint al bij de voorbereiding. Elkaar goed weten te vinden. Duidelijk afspreken wie waar over gaat en hoe je elkaar informeert. En vooraf bedenken hoe je gaat handelen als er iets mis gaat. En natuurlijk zorgen voor goede afstemming op stedelijk en regionaal niveau en zorgen dat de bestuurders goed op de hoogte zijn. Belangrijk was ondermeer om nauw af te stemmen met Amsterdam Bereikbaar en Stadsregie. Ook aan de rest van de organisatie hebben we bijgedragen, bijvoorbeeld door schema's en processen vast te leggen. De goede gezamenlijke voorbereiding heeft zich uitbetaald tijdens de uitvoering. Tijdens calamiteiten (zoals een grote kabelbreuk) werd er snel geschakeld en opgelost. En precies volgens planning reden op 30 juli alle treinen en metro's weer.