Inrichting van de openbare ruimte

Vloerkaart HIOR Amsterdam Binnenstad

Er kan er maar één de eerste zijn: het allereerste Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) in Nederland is onder onze leiding tot stand gekomen: die voor de binnenstad van Amsterdam (vastgesteld in 2000). Een zeer succesvol product, dat nog steeds bijna ongewijzigd wordt toegepast en als basis heeft gediend voor de latere stadsbrede 'Puccini-methode'. Inmiddels is het grootste deel van de openbare ruimte van de monumentale binnenstad van Amsterdam aangepakt conform het HIOR.

Sinds het eerste HIOR hebben we nog vele andere gemeenten en stadsdelen geholpen met het maken van keuzes voor de inrichting met vergelijkbare handboeken. Dat doen we met het maken en vastleggen van keuzes voor ontwerp en inrichting van de openbare ruimte. Systematisch en goed onderbouwd. Met veel ervaring en kennis van zaken op gebied van stedenbouw, techniek, ontwerp, beheer en kosten. Maar ook met aandacht voor duurzaamheid en klimaatadaptatie. Een HIOR is altijd maatwerk. Elke situatie is anders. Een monumentale binnenstad vraagt een andere benadering dan een nieuwe stadswijk of een buitengebied. Draagvlak voor de keuzes is ook belangrijk. Daarom stellen wij een HIOR altijd op samen met de opdrachtgever, liefst met een projectteam van beheerders, ontwerpers en beleidsadviseurs van uw kant. Ook met participatie, inspraak en bestuurlijke vaststelling helpen wij u graag.

Vloerkaart HIOR Amsterdam Binnenstad

HIOR

Met een HIOR creëert u meer kwaliteit en meer samenhang in de openbare ruimte, omdat deze wordt gebaseerd op een stedenbouwkundige visie, een analyse van de bestaande openbare ruimte en de knelpunten en ambities daarin. Er worden ruimtelijke afwegingen gemaakt en vastgelegd op onderdelen die anders bij elk project tot een herhaling van discussies zouden leiden. Bijvoorbeeld de toedeling van de ruimte tussen voetgangers en parkeren in krappe straatprofielen. Vervolgens worden in richtlijnen de keuzes vastgelegd, met tekst, foto's en tekeningen. Denk daarbij aan wegprofielen, keuzes en voorschriften voor groen en straatmeubilair en technische detailtekeningen. Daardoor zijn met een vastgesteld HIOR projecten en herprofileringen voortaan veel eenvoudiger voor te bereiden en leveren ze veel minder discussie op. Met een HIOR is onderhoud en vervanging bovendien efficiënter, omdat materiaalkeuzes beter zijn doordacht en geüniformeerd. Ten slotte is een HIOR een goed basisdocument bij contractvorming met ontwikkelende partijen of bij aanbesteding van projecten.

Detailtekening inritconstructie HIOR Amsterdam Binnenstad

PVE

Desgewenst leveren wij ook een variant op het HIOR: het (Standaard) Programma van Eisen (PVE) voor de openbare ruimte. In een PVE ligt de focus minder op stedenbouwkundige visie, maar meer op het vastleggen van technische eisen. Vaak is het procesdeel in een PVE belangrijk, met veel aandacht voor de stappen waarin het PVE in het proces van planontwikkeling een rol speelt. Soms wordt er in een PVE voor gekozen om functionele eisen te stellen in plaats van normatieve eisen (bijvoorbeeld: niet de eis dat een asfaltconstructie 12 cm dik moet zijn, wel de eis dat een weg minimaal 10 jaar verkeersklasse 3 moet kunnen doorstaan). Het voordeel van functionele eisen is dat het bij aanbestedingen meer vrijheid geeft aan marktpartijen om met alternatieve oplossingen te komen. Dat kan onverwachte besparingen opleveren. In een monumentale (binnen)stad wordt echter meestal juist voor een HIOR met normatieve eisen gekozen, omdat eenheid, continuïteit en samenhang van groot belang zijn om de kwaliteit van de openbare ruimte te behouden en versterken.

Kruising conform HIOR Amsterdam Binnenstad
HIOR Haarlem arrow